Træn dig til mental sundhed med sport og mindfulness

Mange sportsfolk har fået øjnene op for effekten af mentaltræning som metode til at forbedre deres sportsperformance. En af metoderne er mindfulness, som kan hjælpe med at rydde ud i negative demotiverende tanker, der kan forringe din performance og i værste fald få én til at give op!

Mindfulness virker positivt, fordi det reducerer stress, fremmer positive hormoner og hjælpe med at kontrollere uhensigtsmæssige tanker. Desuden kan det hjælpe til øget kontrol over vejrtrækningen, hvilket er afgørende for at opnå en god rytme, og måske endda den fantastisk tilstand af flow.

Når mindfulness kombineres med fysisk aktivitet som eksempelvis løb, hjælper vi krop og sind med at komme i en harmonisk tilstand, hvor vi føler os stærke, positive og motiverede. De gode hormoner flyder frit i kroppen.

Løb kan sidestilles med en meditativ tilstand, fordi løb er en monoton bevægelse, som ikke kræver en masse hjerneaktivitet, og man derfor har mulighed for at være tilstede i nuet og slippe negative tanker. Det er netop den tilstand, som gør det terapeutisk, fordi sindet bliver nærværende og fokuseret. Mange løbere har oplevet at komme i præcis dette flow, hvor løbet glider ukompliceret.

 

Det er muligt at opnå en mindful effekt ved fokus på 4 enkle principper:

  • Tune In // Fokuser på vejrtrækningen, vinden i ansigtet, føddernes kontakt med jorden eller armenes rytme under løb. Mindfulness handler i høj grad om at fokusere på kroppen og være tilstede i nuet. Hvis der opstår spændinger under løb, så mærk efter om det skyldes trætte muskler, eller om det er mere livsstilsrelateret med for lidt nattesøvn, dårlige arbejdsstillinger osv. Ved at løsne op i kroppen vil løbet straks forbedres, og risikoen for skaderne mindskes.​

 

  • Tænk Positivt // Din performance og løbeoplevelsen bliver markant bedre, når du tænker positivt, fordi det fylder kroppen med energigivende endorfiner. Det er helt normalt at møde modstand som kedsomhed, utilpashed eller negative tanker under en løbetur, men ved at acceptere tingenes tilstand, slippe tankerne og i stedet fokusere på åndedrættet eller et positivt mantra, vil løbeoplevelsen og dermed slutresultatet forbedres.

  • Elsk Dit Løb // Du kan ikke peake, hver gang du træner. Og selv om det er sundt og motiverende at sætte nye mål, så er det også virkeligt vigtigt, at elske og respektere dig selv, for den løber du er på de dårlige dage. Nyd de fysiske og mentale fordele, som en løbetur giver. Nyd at du styrker muskler og hjertekredsløb. Nyd at du producerer energigivende endorfiner og nedsætter risikoen for livsstilssygdomme. Og vigtigst af alt... Nyd at du faktisk prioriterer kvalitetstid til dig selv. Bonus er en stærkere og sundere identitet, som absolut kommer dig og dine nærmeste til gode.

  • Fokus På Åndedrættet // Inden en løbeevent, mens alle andre har fokus på løbeuret og andet gear, så ret fokus på dit åndedræt i et par minutter. Det dæmper adrenalinsuset, skærper din performance og hjælpe med at får ro på nervesystemet (toilet-fokus-syndromet nedsættes...). Desuden giver det dig et øjeblik til, at minde dig selv om, hvor velforberedt du faktisk er. Møder du demotiverende tanker under løbet, så vend igen fokus ind på åndedrættet. Tæl det, mærk det og fokus fjernes fra de negative tanker.

 

Gevinsten ved kombinationen af sport og mindfulness er fantastisk. Når du tuner ind på dit sind, hjælper du dig selv med at tune ind på din krop. Det vil ikke kun forbedre din teknik, løbestil og performance, men også gøre dig mere opmærksom og nærværende gennem alle aspekter i dit liv. En lækker investering i hele dig.

Styrk din performance og sundhed gennem livsdesign

En aktiv livsstil er et tilvalg, som mange heldigvis prioriterer som en del af deres livsdesign. For nogle er det dagens eller ugens højdepunkt, for ande er det en sur nødvendig pligt. Uanset hvad, så viser forskning, at det er et super fornuftigt tilvalg for balance og sundhed i livets ligning. Hvis du allerde er igang, vil jeg ønske dig stort tillykke med dit tilvalg.

At komme til det punkt, hvor sport er en naturlig OG uundværlig del af dit livsdesign, kan være en stor udfordring, især når hverdagen brager der ud af. 

Med bevidst livsdesign er det dog helt igennem muligt, at gøre sport til sit 'nye normale'. Nogle vigtige elementer i processen er at arbejde med sit mentale mindset, herunder at finde sit sande 'hvorfor', da det er et afgørende drive. 

Bevidst livsdesign kan også hjælpe dig, hvis du allerede har en aktiv livsstil, men gerne vil gøre mere for din sundhed, både ernæringsmæssigt, mentalt og fysisk. 

Er du interesseret i at læse mere om livsdesign, så brug 2 minutter på at læse mere her;

Lyder det interessant med mindfulness som metode til bedre performance?

Så er mindfulnesstræning naturligvis også fuldt ud muligt at komme igang med.

En bonus er, at det også vil booste dit liv på en hel masse andre punkter.

Ønsker du mere info?

Ring//SMS 

23671875

Eller skriv Email

Hvad har andre fået ud af forløb ved Mindful Inspire

Vilkår og handelsbetingelser